№ | Фарғона вилоятида туристик йўналишлари ва туристик объектлар реестрига киритилган Ҳунармандчилик марказлари | ||||||
1 | Марғилон шаҳар | Сайид Ахмад хунармандчилик маркази | Саид Аҳмадхўжа эшон кўчаси 1 уй | ҳунармандчилик маркази | ҳунармандларнинг иш жараёни билан танишиш | 99890303-43-30 | Марғилон шаҳрида жойлашган Саййид Ахмад мадрасасида ҳунармандлар маркази мавжуд бўлиб, у ерда турли ҳил ҳунармандчилик маҳслотлари ишлаб чиқилади. |
2 | Қўқон шаҳри | Жоме мажмуасидаги ҳунармандчилик маркази | Ҳамза кўчаси 9 уй | ҳунармандчилик маркази | ҳунармандларнинг ва ҳолва тайёрлаш иш жараёни билан танишиш | 99833937-37-83 | Қўқон шаҳрида жойлашган Жоме мажмуаси ҳудудида ҳунармандлар маркази мавжуд бўлиб, у ерда турли ҳил ҳунармандчилик маҳслотлари ишлаб чиқилади. |
3 | Марғилон шаҳри | Марғилон ҳунармандчилик маркази | Марғилон ш Хиёбон кўчаси 51-а уй | ҳунармандчилик маркази | адрас, атлас, шои матолари, миллий либослар ва гиламлар ишлаб чиқариш маркази | 998994 551-77-77 | Объект 2020 йилда ташкил топган Қўлда тўқилган ипак гилам ва бир неча 100 турдаги Атлас,Адрас,Шойи, ва Аъло бахмал |
4 | Риштон тумани | Халқаро кулоллар маркази | Риштон тумани Хўжа Рушноий кўчаси | кулоллар маркази | кулолчилик маҳсулотлари билан танишиш | 99899721-29-04 | 2021 йилда очилган биринчи халқаро кулоллар марказида машҳур кулоллар томонидан тайёрланган кулолчилик маҳсулотлари ҳамда тайёрланиш жараёни билан танишиш. |
Alisher Nazirov ustaxonasi
Manzil: Farg‘ona viloyati, Rishton shahri, Bobur 50.
Aloqalar: +998946595908, +998734523343
Elektron pochta: a.n.nazirov@gmail.com
Izoh: Shuningdek, turar joy va kulolchilik ustaxonalarini taklif qiladigan mehmon uyi mavjud.
12 yoshidan boshlab - shogird
- Rishtonda kulolchilik bilan ishlaydigan ko‘plab sulolalar mavjud, u erda kulolchilik asosiy kasb hisoblanadi. Ammo shunday bo‘ldiki, oilamda men bu yo‘lda kashshof bo‘ldim.
Bolaligimizda bizni keramika zavodiga ekskursiyalarga tez-tez olib borishardi. Men uchun hamma narsa juda qiziq edi: loyga tegish, undan nimanidir ko‘r qilishga urinish. Va 12 yoshimdan men eng yaxshi ustalar - Usto Eliboy Daliyev, Usto Abduqodir va uning o‘g‘li Kimsanboy Abduqodirovning shogirdi bo‘ldim. Va 15 yoshida u birinchi pulini topdi. O‘zbekistonda shunday bir urf-odat bor - ayniqsa qalbingizga aziz bo‘lgan narsalarni olib, ularni peshonangizga osongina qo‘llang. Esimda, men ishlagan pulimni onamga mag‘rurlik bilan berganimda, u doim shunday qilgan.
Mana 15 yildan buyon men o‘zim 12 yoshli talabalarni yollayman. Va ular ustaxonaga kelganlarida, xuddi o‘shandayoq menga o‘xshab ko‘zlari uchib ketadi. Va xuddi shu tarzda men ularga pul to‘layman. Ammo usta nafaqat hunarmandchilikni o‘rgatadi. Shunday bo‘ladiki, talaba u bilan uyda emas, ko‘proq vaqt o‘tkazadi. Shuning uchun, ota-onalar bolani olib kelganda, ular qadim zamonlardan beri: "Go‘sht sizniki, bizning suyaklarimiz - suyak bor bo‘lganda, go‘sht doimo o‘sadi!" Maʼlum bo‘lishicha, usta o‘z otasidan ko‘ra maqomi bo‘yicha balandroq bo‘ladi. U o‘zining hayotiy tajribasini uzatadi va talaba unga shubhasiz itoat qilishi kerak. Rassomlik falsafasi maʼlum maʼnoda ustaning ichki dunyosidir. Men uchun eng muhimi bu bilimlarni shogirdlarimga o‘tkazishdir.
Fargona vodiisi kulolchilik hunarmandchiligi qadimgi ustalarning qo'l ishlari haxida uzok vaqt hikoya qiluvchi qiziqarli va murakkab ta'rifga ega. Qadimiy sopol va shisha buyumlari qoldiqlari (eramizdan oldingi II asrlarga oid) viloyatning Rishton va Kuvabasida topilgan b o'lib, ular Markaziy Osiyo xalqlarining orasida irinchilardan edi. Tub aholining madaniati, sanati va manaviy hayoti rivozhlanishining o'ziga xos xususiyiyatlarini ochib berdi. Buning uchun kulolchilik Markaziy Osiyo tarixidagi qimmatbaho manbalardan biri sifatida katta qiziqish uyg'otmoqda. Fargona vodiysida o'tgan asrlarda Andijon, Gurumsaroy va Rishton maktablari mavjud edi. Biroq Gurumsaroy maktabi yoʻqolish havfi ostida, Andijon viloyatida sanokli maktabar saklanib qolgan. Lekin bugungi kunda Farg'ona viloyatining Rishton tumanida butun boshli Rishton shahri 20 dan ortiq kulolchilik maktablari rivojlanib viloyat hujjatning Farg'ona shahri va Farg'ona tuniyiga yoyilib ketdi.
Shuni kayd etish lozimki, kulolchilik hunar turi bo'yicha zamonaviy faoliyat Fargona vodiysi viloyatlari bulgan Qirgizston (O'sh, Zhalolobod, Batken) va Tojikiston (S''g'd) yaqinida kuzatilmaidi.
Rishton Sopoli
Sopol Yiddishlar olimlar sopolga oid barcha materiallarni arxeolog uchun zarur bulgan barcha davrlarning kulolchilik namunalarini, shahar va qishloqlar hayotining aniq dalillarini, ushbu qismlarning ko'plab tahlillarini, yozma manbalar ma'lumotlarini donalarini aniq aytib beradi. Asta-sekin tadqiqotchilar olov va loining izhodiy dostliging qadimiy sirlariga kashf etadilar. Sopol tughilishi murakkab, vaqt sarflaydigan zharayondir. Zotan, qadimgi stalar asrlar davomida tazhriba va bilimlarni twplab, sopol ishlab chiqarishni rivojlantirish uchun kwp ishni amalga oshirganlar.
Osiyo Markaziy markazi zhoylashgan eng qadimgi loy yidishlari guzallik va technician xususiyiyatlari bilan azhralib turadi. Ular nozik, namlikka yetdi. Vaqt o'tishi bilan kullarning mahorati yanada yaxshilanadi. Miloddan oldingi 4-2 ming yillik bilan boglik topilmalar Farg'ona viloyati halqini ushbu hunarmandchilik bilan bog'liq erishganligini isbotlaida. O'tgan asrlardayoq usta-kullolar allaqachon ishlab chikilgan hom asheni qovurish texnologiyasi siga ega edilar. Ular kerakli loylarni tanlab olganlar va qayta qilingan, katta qo'himcha sug'orish usuli bilan eng yaxshi loy massalari olingan. Sugorish tarkibiga qarab kum, quarts, karbonat zhinslar. Tobllangan loy massasidan tayerlangan mahsulot baazi technician xususiyiyatlarga ega edi. Ush loidan oshxona yidishlari ishlab chikarilgan. Markaziy Osiyoda bronze allaqachon kulol pechlarining juda murakkab dizaynlari mavjud o'lib, bu pechlarda mahsulotlarni zhuda yukori darazhalarda qovurilgan.
Kulochilikda eng muhim zharaenlardan biri bu shakl berisdir. Qo'l bilan shakl berish va koliplashda muhim utuklar kayd etildi. Bu shacklarning hilma-hilligi va tomirlarning juda tekisi bilanl ku tekis. Kulol doirasini ishlatish uchun qurilma-charh mavjud.
Qadim zamonlarda sopol yidishlar hunarmandchilikni rivozhlantirishda, birinchi navbatda, shakl berish va angoblash texnikasi qo'llanigan. hom asheni qayta ishlash, bezatish, kovurish technology sida aniq yutuqlarga erishildi. Sopol mahsulotlarining assortimentlarini ishlab chiqarish darazhada oshib o'quv, o'rnatish sony ortib, shakllar yanada hilma-hillashmoqda. Kulolchilik mahsulotlari nozik mahsulotlarga ega. Tadqiqotchilarning fikriga kucha, qadimgi davrdaghi Markaziy Osiyoning barcha yidishlari zhuda tez va think ailana b'ylab shaklda chikarilgan bwlib, u nozik kiyim va profillarni yaratishga imkon bergan.
Sopol mahsulotlari bwrttirma tayoqchalari, nozik gravity, stamplar bilan bezatiladi. Oʻyilgan bezak yogʻoch yoki suyak nuktasi bilan olingan. Kabartma shaklda eng oddiy murlangan naksh, ichi bush taek bilan qo'llaniladi..
Angob-eng yaxshi loy massasi, kupincha rangdan tayorlanadi. Tayor Yiddish Yuzasiga qo'lda turgan qizil yoki engil yonib turgan loy. Ular bilan ishlab chiqarishning katta qismini koplamoqdalar. Angob bilan koplangan Yiddishni olvga qoʻygandan sʻong, erqin kizil, kizil-zhigarrang, tỞk sarik-qizil, zich tekislik ega boʻladi. Toblangan keyin Yiddishdaghi sirlangan loy katlami zich, chiroili juda kurin keladi, yanada kuchaydi.
Kulolchilik ishlab chiqarish ishlab chiqarishning yakuniy ham muhim korxona ega. Markaziy Osiyoning qadimiy kulolchilik pechlari o'z tazhribasi bulgan bir kator muhim issiqlik texnologiyalari va konuniyatlarini xisobga olgan xolda qurilgan. Kovurish muhim haroratda amalga oshirildi, bu tayor mahsulotning ranki va sifati, kovurishning tekisligi, angobaning yorkin ranki bilan azhralib.
Eramizning 9-11 asrlarda sopol hunarmandchiligi eng zarur va keng ishlab chiqarish ishlab chiqarishlardan biri bHildi. Samarqand, Niso, Marv, Shosh kabi o'ziga xos sopol maktablar bilan mashhur bulgan kator yirik markazlar mavjud edi. Ushbu shaharlar katorida Rishton kulolchiligi ham rivozh topdi.
Rassomlarning erqin ranglari, rangining boyligi wa bezak motivlari, doimo archaeologist, ethnographlar, sanatshunoslar, technologist etiborini uziga tortadi. O'rta asr sopol turi, xarakteri, maqsadi juda hilma-xildir. Bu azhoyib va Yiddishlar, tadqiqotlar, sir, nozik, turli shakldagi uzun bo'yli mahsulotlar, chiroili kuzatilgan topilgan humdonlar, qo'ozon. 9-11 asrdagi sopol hunarmandchilikning eng daqiqalari sirlangan mahsulotlar edi. Sirlash, har qanday, eyes shakllar-piyola, mahsulot, yidishlarga beriladi. Mahsulotlardagi sir porloq, rangsiz, ozgina sargish yoki yashil rangga sirlangan. B'o'qlar yashil, mis oksidi asosida, qizil, g'iyoxlar, tozhinslari, mevalar pwstlogidan tayerlangan. Zhigarrang esa temir oksidlarida tayerlangan va temir va marganets oksidlarining kombinatsiyasi asocida tayerlangan; sarik-surma oksidi, botkok-xrom oksidi. Bo'yoqlar, qoida tariqasida, loy bilan sirlangan metalllardan tayorlangan.
Sir - shishadagi vosita yoki katlamga egan murakkab kimyovy birikma. Odatta turli zarar oksidlari bilan silicon oxydi xavfdan xosil buladi. Sirlangan b o'yoq ostida sir va b o'yoqlarni tayorlash talab bilim va tazhribani qiladi. Böyok maydalash va aralashtirish uchun mahsus qurilmalar, eng yakhshi elak, masalan, ipak, saralash uchun sirlangan mahsulotlarni ishlab chikarishda alohida urin tutadi.
Usta-kullolar natiq Sharkning issik kharoratini, beams bazan turli hil bHMlgan rangni, sirni yokish kharoratini ham hisobga olish kerak edi. Hatto kulling kichik notugri hisoblashi ham sirga, kattalarga zarar yetkazishi mumkin.
Rishton kulolchilik
Kulolchilikning tarixi rivozhlanishidagi keyingorkin bosch boshlandi. Ainiksa, sirlangan kulolchilik mahsulotlari rivozhlanishida 14-15 asrlar davri xisobladi. Turli shakl va qurilgan Yidishlar, Yidishlar, Yidishlar, yopik yumalok Yidishlar bilan hydroxide sirlangan. Shaffof rangsiz sir o'rniga ko'k ranglash ishlatila boshlady. Feruza rangli va qora sirli rasm bilan mahsulotning juda ta'siri oshirildi.
Garchi kullar o'z ustolarining eng yaxshi ananalarini davom ettirishga intilgan bwlsada, biz xali ham O'rta Osiyo 17-18 asrga to'liq sopol haqida zhuda kam ma'lumotga e'tibor beramiz. Ammo shu oʻrinda, Qoʻqon khoni Khudoyorkhon oʻzingining saroiyini kurdirarkan, hrdaning fasad of lezyon Fargona vodiisining ikki yil maktabini izhodiy musobqaga chaqirdi. Ushbu musobaka manazarasini Siz xozirgi kunda hom Qo'qon shahriga kelib, guvohi bushingiz mumkin. Ya'ni ushbu davr (19 Asr) kulolchilikk sanati zhuda hilmahil, zhuda- sopol soati edi. Ainan yashil rangli sir, yashil-sariq mahsulot, gidroksidi sir bilan o'tkir va rangdagi mahsulot mavjud. Uch davrning eng mashhur keramika markazlaridan biri Rishton shaharchasi edi. 19-20-asrning bosh Rishtonning kulolchilik mahsulotlari ainiksa, dengiz kuk va feruza-kuk ranglarda boshida. Bundan tashqari, "chini" nomi bilan mashhur hili ham bulgan. Ush mahsulot y'o'kolgan ananalarni qayta tikladi va shaffof kalay bilan sir ishlab chikarish ananasi edi.
Rishton kulolchiligi: sirlangan idishlar
Rishton sopol sanati qadim zamonlarda tugilgan. Uning kelib chiqishi tarixi, ko'plab afsonalar bilan bog'langan bo'lib, bu sirlar xali archeologist tomonidan ochilmagan zhabkhadir. Fargona vodyisining zhanubida, Fargonadan Qo'qonga, Zamonaviy O'zbekiston va Qirg'iziston chegarasiga yaqin bulgan huddudda Rishton shahri mavzhud. Ushbu shahar bugungi kunda o'rta Osiyodagi eng sirlangan kulolchilik ishlab chiqarish chikarish markazlaridan biri bulgan stalar shahri sifatida tanilgan.
Qadim zamonlardan beri mavjud bulgan loy sanati orkali Rishtonliklar uzining va uziga xos xususiyatlarini takdim qildilar. Ammo, mustabid tuzum davri yangi yigirmanchi asrning boshlarida bir necha yuz yillar davomida mavjud bulgan kuchnalar yHkoldi.
Ammo, saklanib kolgan Rishton kulolchilik maktablarida nozik chizilgan taboqlar, umuman, umuman, barcha narsalar uchun character leader va anana barkarorligini ettiradi. Ularning yaratilishi erkin bo'yoqda bulib, o'simlik naqshlarining boyligi va nozik bir katlamda nozik sir ostida barcha rangni aks ettiruvchi mahsus rang bilan azhralib turadi.
Rishton kulolchiligi Fargona va maydonviy ananalardan azhralib turolmaydi. Uning Fargona vodiysidagi kulolchilik kasbining boshka markazlari - Qo'qon, Namangan, Gurumsaroy, Andijon kabi ananalari bilan alokalari ko'p.
Rishtonda kulolchilikning taraqqiy etishi bazi manbalarda afsonalar XII ning boshlarida, usta kullarning Buxorova Samarqand kschchib kelishlari bilan bog'lanadi. kelgan stalar bilan boglanadi. Ammo boshka aniqroq manbalarda XIV-XV asrlarda Rishtonning Daxbed mahallasidan ustalari Samarqandga kuchib o'tganligi qayg'urilgan. e'tiborga molik Samarqand va Bukhoroda asli Rishtonlik bulgan stalar ishtirokida sirlangan ishlab chiqarish ishlab chiqarish qo'yilib, yangi qurilayotgan me'yoriy majmualarni faol qildilar. Samarqanda Rishton stalari yashagan kucha hali Dakhbed deb kuni. Rishton va Samarqand, Konibodom va Îra-Tepa aholisi o'ziga xos yaqin munosabatlar kunga qdar saklanib ko'ldi.
Temur davri shaharlarning zhadal oʻsishi va arxitektura yuksak yutuklar bilan azhralib turadi. Uning dekoriga rangli sirni topish va birinchi ziraklarning kurinishi bilan boyitildi. Uy-ruzgor buyumlari boy ishlab chiqarish, sopol yidishlarga bulgan talab oshdi, bu esa uni ishlab chiqarishning arzonni va yangi kulolchilik markazi payo bulishiga olib keldi. 9 asrlarra Markaziy Osiyoda turli xil sirlash usullari qo'llanilgan. Yaltiroq kalaylarining texnologiyalari, sir orqali, erosti quvvat bilan tayor ishkorlilar uzlashtirildi. Kulolchilik mahsulotlarining asosiy eksportchilari Shosh va Dovon davlatlari bulib ko'ldi.
XIX asr o'rtta Rishton kulolchilik maktabining asosiy uslubiy xususiyiyatlari xozirgi kungacha saklanib kolgan. Eng qadimgi kulolchilik buyumlari Rishton stalari feruza-mis, kadi misinni sugorish bilan koplangan deb baholadi. Keyin fayansli chinnidan nozik kadaxlar bilan ishlab chiqarish mashhur buldi. O'rtalardan buyon unutilgan ushbu technician kaita asrlari tiklanishiga Risht on sta Usto Abdulzhalol va Usto Abdujamilga aka-ukalar muvofaq bwlishdi.
20-asrning boshlarida zarpaz Usto tokht, Usto Toshkulol tomonidan berilgan qizil-sariq yoki yashil-sariq rangli qoʻrgʻoshin sir ostida rangli angob bilan sirlangan ishlab chiqarish chikarildi.
Bu davrning koʻplab Rishton kullollaring nomlari sirlarini va qoʻl sanʼati qobiliatini mukammal egallagan stalar hotirasida saqlanib qoʻldi, rassom V. Razvadovsky, ethnographlar M. S. Andreev va E. M. Magareva va usta - kulol M. K. Rahimov tomonidan berilgan k. Ular orasida eng mashhur Usto Abdulla - chinnipaz bo'lib, 1860-1870 yillarda Qo'qondagi Xudoyorxon saroyi, Usto tokht, Usto Madamin Ohun-chinnipaz sifatida tanilgan.
Rishtonda kulolchilikni rivozhlaniiga yana muhim bir sabab berda tuproqdan kulolchtlik loyi tayyorlanishidir. Bu tuproqdan barcha ishlab chiqarish kulochilik tayorlash imkoni. Loy, boyok, ser va boshkalar. Rishtanning o'zilda qizg'ishroq tuproq mavzhud bwlib, buni qilish tilda “hoki surkh” deb atashadi. Rishtonli kulollar mahally Leuna shu qadar yahshiligini uni birlamchi qayta ishlashsiz yuklash mumkinligi Bilan izoladilar.Chinni kulolchilik mahsultlari Uchun Rishtonliklar Farg'ona vodiylarini har tomondan loylarni Tashibu kelishadi "Chimion Loya" qizil Loya va sariq Ueki o'qimqo'ygan. Bundan tashqari, mahsulot uchun zarur bulgan komponentlarni esa Fargona vodyisining boshka hududlaridan keltirishadi: kvartsni - Sukhdan, ok toshni gurumsaroidan, ok kumni- from Shibrondan, angob uchun zarur .epishko loylarni Isfara, Ohudullaridan. Ilgari Rishtonga quartz potashini Qo'qonlik savdogarlar sifatini berishar edi.Ishkorli sir (glaze) tayorlash ancha qiyin amaliyot bwlib, uni qirq bwyin deb atashadi.
XIXning ohirida Rishton stalarining mahsulotlari Rossiya butun asr ko'rgazmalariga eksport mahsulotlari. 1900 yilda ular Parijdagi Butunzhakhon hunarmandchilik ko'rgazmasida muvaffaqiyati yotli ishtirok etishdi. Rishtonning sopolsi Ovrupadagy eng yaxshi sopol bilan taqkoslangan va ular bilan xavfsizlik hisoblangan.
Bu davrdagi kwplab stalarning asarlari Uzbekiston va boshka mamlakatlarning twplamlariga yordam bwlib, ular aksariati nomsiz Rishton kulol-mualliflar taqdim etylgan.
Yigirmanchi asrda Rishton hunarmandchiligida ko'plab o'zgarishlar yuz birdi. Undan olingan, import qilingan plant mahsulotlar bilan foydalanishga dosh berolmasdan, kuzagarlar dukonlari yopildi. Qimmatbaho yidishlar ishlab chiqarish keskin kamaidi. 1918 yilda birinchi “Chinnigaron” hunarmandlar ustakhonasi (artel) ishga tushirilib, unda huddi yalpi ishlab chikarishga aylantirilib, 70 nafar usta-kullollar tfaoliyat yuritiladi.
Yigirmanchi asrda Rishton kulolchiligi ko'plab sinovlarni o'tkazdi, unda pasayish davri bo'ldi. Bu davrda O'zbekistonning ko'plab kulolchilik maktablari unutilib ketgan yoki yHqolib ketdi. Rishton kulochilik maktabari vaqt sinovidan muvofaqqiyatli o'tdi va yig'irmanchi asrning ohiriga kelib O'zbekistonda badiy sopol ishlab chiqarish markazining shon-shuhratini qayta tikladi. Rishton maktabi saqlab qolish siri-ustalar bir necha avlodlar uzluksiz aloqa, otasining ishi ugillari tomonidan davom ettirilgan.
Rishtondagi kulolchilik ishlab chiqarish chikarish uy kulolchiligidan zamonaviy ishlab chiqarish chikarishga qadar barcha rivozhlanish boschlarini utkazdi. XX asrning ohiriga kelib Rishton o'rta Osiyodagi eng yirik sirlangan ishlab chiqarish chikarish markazlaridan biriga ailandi. Etnograflar ta'kidlaganidek,
XIX asr ohiri-XX asr boshlariga kelib ular soni 80 kishiga etgan va ular yshlidagi shogirdlari bilan 300 dan kulolchilik ustahonalari faoliyati yuritishgan. Bu har bir usta mahsulotlardan biriga ihtisoslashgan dukon ishlab chiqarishni qayta ishlash davri edi. Rishton stalarining ikki asosiy guruhi o'rtasida katyiy bulinish mavjud bo'lib, unda va sirli ishlab chiqarish chikarildi. Ularning bir guruhi quzagar, tanurchilar edi, ular iqtisodiy maqsadlar uchun katta yidishlar - quzalar, humlar va boshka oshxona anjomlari ishlab chiqarilar edi. Boshka guruhga tavokchi - turli sirlangan sirlangan yidishlarni ishlab chikarish buyicha stalar. Har bir dwkon birlashmasida o'z nizomi - risola va uning sailangan oksokoli - oksokol bor edi. Kwzagarlar wa tovoqchi o'rtasida raqobat boron EDI chunki kwzagarlar o'zlarini hhaqiqiy kulollar-eski ananalarning ASOS himoyachilari va kulolchilik asoschilari Deb hisoblashgan "Ustalarning hhar ICCAIA guruhi ham o'z mahallasida o'z nomlari Bilan bog'liq ma'lumotlarga ega." “Chinnigoron” MFY Mavjud).
Ush qadimiy nomlar Rishton va uning aholisi tarixining muhim boschlarini aks ettirdi. XX asrning boshlarida Chinnigaron choragida 100 ta kullar uylari bor edi, ular asosan faience chinnidan yidishlarni ishlab chikarish bilan shug'ullanishgan. Ustalarning hunarmandchiligi uzoq davom etgan. Kwzagar uchun malaka zarur tovokchi stalalardan kwra qiska vaqt zarur bulgan. Lekin ular kamdan-kam begonalarning hunarmandchiligiga ruhsat berar edilar. Kullolarning yig'ilishlari tez-tez o'tadi. Bir safar, anjumanja 600 nafar tovoqchilar tuplandi. Palovda yuz kilogram guruch bor edi, bundan tashqari, oksokollarga yaxshi sovgalar berish kerak edi.
Zamonaviy naqqosh ustalar orasida Sh.Yusupov, A.Isakov, A.Nazirov, M. Saidov faoliyat ko‘rsatmoqda. Ular bo‘yashning turli usullarini takomillashtirish, ular o‘zlarining hikoyalarini kompozitsion hal qilishib, cheklangan ranglar sxemasining tonal o‘tishlarida haqiqiy go‘zallik va chizmachilikka yaratishmoqda. Ularning har biri o‘z shaxsiy yozuviga ega: M. Saidov tomonidan lakonik uchastkalarga kuchli, faol, ishonchli; A.Isakovning badiiy, baʼzan mohirona o‘ynoqi, “qahramonlar” hikoyalari – qumg‘on, baliq, bodom mevalari idishlar tekisligida raqsga o‘xshaydi. R. Usmonovning tarkibi kayfiyatida turli xil, ritm, klassik tarzda tasdiqlangan va ehtiyotkorlik bilan texnik jihatdan kichik plitalar - likopcha rasmlari, qadimgi Eron naqshlarini qayta tiklash. R. Usmonov ijodida xalq anʼanalarini bilish va yuksak professionallik birlashtiriladi. U maxsus badiiy taʼlim olgan bir necha Rishton ustalaridan biridir. A.Nazirov asarlaridagi rasmlarning tabiat bilan uyg‘un bo‘lib, oddiy gul naqshlarining sodda soddaligini, kompozitsion binolarning o‘ziga xosligi bilan birlashtiradi.
R.Tojiddinovning asarlarida, hashamatli guldor dekor, xuddi idishning pastki qismidagi kontur chiziqlaridan tashqariga chiqadi.
Respublika Prezidentining sohaga oid Farmoni bilan mustahkamlangan xalq badiiy hunarmandchiligini yana-da rivojlantirishni davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlanishi xalq sanʼati oldida keng istiqbolni ochib berdi. Xalq ustalari nomi ulug‘landi. Rishton ustalarining asosiy ijodiy burchagi, yani O‘zbekiston xalq ustalari uyushmasining Rishton bo‘limiga qo‘shildi. Alisher Nazirov Rishton bo‘limi raisi etib saylandi. Bugungi kunda 30 nafar ustalari uyushmasida 40-50 ko‘rgazma va yarmarkalarning doimiy ishtirokchilari hisoblanishadi. Tashkilot oldida ko‘plab iqtisodiy va ijodiy vazifalar mavjud. Ularning eng katta orzusi – Rishton sopol hunarmandchilik muzeyini ochish, unda eng yaxshi asarlarni saqlash va o‘tmish va hozirgi ustalar xotirasini abadiylashtirish, shu bilan mashhur ajdodlar anʼanasini davom ettirishdir.
Rishtondagi hamma narsadan tarixning nafasi sezilib turadi. Usto Abdullo, Usto Uzok, Usto Mazair, Usto Xolmat davrida yuz yillik xumlar va bobo cholg‘u asboblari uylarida saqlandi. Eski Rishton ustalarining xotiralarida, ularning mohir ajdodlari hayoti sanalari bilan vaqt va hodisalarni hisobga olgan holda, hamma joyda - eski qo‘l sanʼatlari mahallalarining nomlari esda tutiladi.
Adabiyot:
O‘tish: E. Saiko "Markaziy Osiyoda kulolchilik, shisha va chini”
2. Qadimiy O‘zbekiston madaniyati va sanʼati.
3. M. K. Rahimov. Rishtonning badiiy kulolchiligi. Toshkent 1961.
4. O‘zbekiston xalqlarining kundalik hayotida hunarmandchilik XX-XX asrlarda.
5. E. M. G‘oziyeva Markaziy Osiyoda kulolchilik ishlab chiqarish. 1959.
6. O‘tish: O‘rta Osiyo xalq ustalarining zamonaviy kulolchiligi